zaterdag, februari 08, 2020

Wat is de goedkoopste auto? (2)

Afbeeldingsresultaat voor de goedkoopste auto ter wereld 

Bij het Googlen van de goedkoopste auto komt de 'Tata Nano' als een van de eerste zoekresultaten boven drijven. De Tata Nano is ontwikkelt om in opkomende landen het autobezit te bevorderen. In 2009 is de auto groots aangekondigd en moet deze NIEUW 1473 Euro gaan kosten. Buiten dat het stuur standaard rechts zit, er een behoorlijk klein motortje in zit en op werkelijk ALLES is bespaard, is de beschikbaarheid beperkt in NL (Op moment van schrijven kan ik er 1 vinden voor 1900 Euro in Nederland).


De 2cv
Tijdens mijn rijbewijsloze jaren was de 2cv altijd een van de goedkoopste autootjes die je kon rijden. Het was een bewezen model, de uitvoeringen waren minimaal en roesten konden ze als de beste. Voor mij was het ooit de reden om aan mijn eerste eend te beginnen, maar buiten dat het goedkoop was, is het ook nog eens een vierpersoons cabrio! Inmiddels heeft de 2cv zijn (cult)status ingelopen en zijn er genoeg eenden te vinden ruim boven de 10.000 Euro.

Afbeeldingsresultaat voor 2cv sloperij

Toch is het wel interessant om te kijken waarom toen de 2cv zo goedkoop was. De eend is veel geproduceerd (5.144.966 stuks), makkelijk te onderhouden, genoeg onderdelen voorradig op de sloop, zuinig  en goedkoop in vaste lasten. Met name omdat er inmiddels het grootste gedeelte naar de sloop is gegaan, maakt nu het aanbod kleiner en dat de prijzen weer zijn gestegen. Aanbod is daarom een belangrijke factor in de aanschafprijs.


Meer of minder specialistische techniek zorgt voor lage onderhoudskosten. De 2cv is met een schroevendraaier en een sleutel 11 te repareren, zodat je niet een dure garage nodig hebt. Betrouwbaarheid is ook een succesfactor die maakt hoe vaak je bij de garage staat. Aangezien de 2cv luchtgekoeld was, de motor ook nog wel een tijdje liep zonder olie, moest je de auto goed verwaarlozen wilde deze definitief stil komen te staan. Roest is daarentegen de factor waardoor veel auto's op de sloop zijn beland omdat reparatiekosten snel hoog worden. Verder zorgt het gewicht of leeftijd de lage of geen wegenbelasting.
Afschrijving beschouw ik hier wel, alleen is dit te minimaliseren als de auto de aankoopprijs in oud ijzer al waard is, waardoor ik er niet te diep op in ga.

Kortom: wat maakt de auto goedkoop?
            • Genoeg aanbod
            • Simpele techniek
            • Genoeg onderdelen beschikbaar
            • Betrouwbaar
            • Lage vaste lasten
            • Zuinig in gebruik
            • Afschrijving

Genoeg richtlijnen om eens de huidige automarkt te bekijken en te zien welke modellen aan deze voorwaarden voldoen.



Geen opmerkingen: