donderdag, september 12, 2024

De zoektocht naar de Traction Avant (1)

De ultieme Citroën blijf ik wel echt de Traction avant vinden. Sinds ik mij dit weer bewust ben, ben ik wat 'fanatieker' op zoek. Tussen '' omdat ik de tijd er voor wil nemen. Ik heb geen haast, ik heb de tijd. En dus ook de tijd om een lijstje met eisen op te stellen voor mijzelf. Wat vind ik belangrijk voor een traction? Wat zijn 'must-have's' en wat zijn 'nice-to-have's'? In deze serie de zoektocht naar een mooie Traction waar ik de tijd voor neem.
Geen enkele auto die ik nog heb, of heb gehad, is perfect (geweest). Ik vind dat een oude auto, mag ruiken naar een oude auto. Dat als je er in rijdt, je het gevoel hebt dat je in een tijdscapsule stapt en je jezelf waant in de jaren '50, '40 of zelfs eerder. In een tijd dat een auto nog bijzonder was, dat files op het nieuws bijzonder waren en dat je kon picknicken in een berm langs een autoweg. 

Daardoor zoek ik een auto die de tands des tijds heeft doorstaan, maar dat je dat wel mag zien (en dat kan natuurlijk ook niet anders, na pak hem beet 70 jaar). De lak mag dun zijn, de deuk die er in viel toen de dochter van de eigenaar in 1965 haar fiets er tegen aan liet vallen, mag nog zichtbaar zijn en de stoel mag op een plek doorgesleten zijn door de zitpositie van de vorige eigenaar. Tegenwoordig noemen ze dit 'dans son jus' of 'ratlook', ik noem het gewoon origineel gebruikt. :)
Bij mij geldt dat een doorgepoetste lak, een schuurvondst, de 1e,2e,3e bekende eigenaar, allemaal behoorlijk telt. Meer dan een glimmende lak die ergens in Frankrijk erop gespoten is, zonder echt goed voor te bewerken. Origineel Nederlands kenteken zal niet gemakkelijk zijn om te vinden, zeker niet door het klimaat wat er hier is en de enorme import uit Frankrijk in het verleden. 

Een Nederlands kenteken van vóór 1953 is een provinciaals kenteken, dus zegt een kenteken niet per se wat over de leeftijd omdat sindsdien elk voertuig een nieuw kenteken kreeg. Natuurlijk zijn de meeste tractions opgeknapt, gespoten of gerestaureert, maar origineel zijn ze nog wel te vinden. Maar ik zal wel goed moeten zoeken... 

Mijn eisenlijstje: 
- Originaliteit boven gerestaureerde blinkende lak 
- Origineel NL's kenteken is een 'nice-to-have', geen dealbreker. 

 Ter inspiratie vond ik dit filmpje:



Volgende keer: welk model moet ik hebben?

Geen opmerkingen: