maandag, januari 14, 2013

Reviseren Dynamo (1)


Aangezien ik door het vergeten van het sluiten van de oliebijvulklep de olie overal in de motorruimte had zitten, deed de Dyanmo niet meer wat hij moest doen. Gelukkig had ik twee reserve's, zodat ik ieg weer rijden kan.

De oude dynamo heb ik uit elkaar geschroefd en wil ik nu proberen te reviseren. Ik denk namelijk dat met goed schoonmaken, nieuwe lagers en nieuwe koolborstels de dynamo weer zou moeten gaan werken.



Nu heb ik om te beginnen twee dynamo's, een ISKRA dynamo ( degene die het niet meer deed) en een FEMSA. Ik ben al met de ISKRA begonnen uit elkaar te halen en op te poetsen en lagers te bestellen. Mocht de iskra het niet meer doen na de revisie, dan ga ik over op de femsa revisie.

Nieuwe lagers bestel ik bij de lokale brommerboer (anders heeft CONRAD ze ook). Ik heb ontdekt dat lagertype 6201 rsr hetzelfde is als 6201 2RS. De twee lagers kosten bij conrad rond de 4 euro. Beide verwacht ik eind van de week binnen te hebben.

Als het lukt ben ik met twee tientjes en een middagje klussen klaar. Het gaat me niet om het geld, maar gewoon leuk om het eens te hebben gedaan. :)

Meer foto's volgen spoedig! :)

1 opmerking:

andries zei

is aan te geven welke twee lagers in de dynamo van een 2cv zitten?
Ik heb het al gedemonteerd en denk dat het lagers 1201 en 6201 zijn, maar zeker weten doe ik het niet. De buitendiameter van 6201 zou 32mm moeten zijn, maar die van mij is 45mm

vanwege corrosie zijn de nummers lastig te lezen. opmeten is uiteraard ook een optie, maar wellicht dat iemand het zo weet.

al vast bedankt !
andries