dinsdag, augustus 09, 2016

Klassieke VW's in Rio

Voor werk verblijf ik momenteel een korte periode in Rio de Janeiro. Als autoliefhebber kijk ik hier mijn ogen uit, want er rijdt hier genoeg rond, inclusief klassiekers! In een stad waar Audi, Mercedes of BMW nauwelijks te vinden zijn, staat het nog steeds stijf van de klassieke Volkswagen T2 bussen.

De inmiddels in Europa zo gewilde VW-bus rijden je hier letterlijk van de sokken. De laatste T2 die hier in 2013 van de band rolde zijn iets gemoderniseerd en bijna allemaal wit. Het zwarte rooster op het front verraadt dat de luchtgekoelde motor is vervangen voor een watergekoelde. Maar ook de minder milieubewuste luchtgekoelde motor met zo kenmerkend geluid is nog veel te spotten. 


In vele variaties rijden de bussen hier nog rond: de personenuitvoeringen, de pick-ups, de 'kastenwagens', 19/21/23-ruiten, inclusief uitvoeringen die lijken op een samensmelting van de T2 en zijn voorganger (T1). Zelfs mijn oude T2 breedbed pick-up heb ik langs zien komen. Nu ik hier een tijdje rondloop is de drang hoog om een T2 mee te nemen naar Europa. Helaas (of 'gelukkig') is de garage niet groot genoeg voor alle auto's die leuk zijn en blijft het voorlopig bij genieten van wat er allemaal voorbij flitst in het verkeer.


Geen opmerkingen: