Daardoor zoek ik een auto die de tands des tijds heeft doorstaan, maar dat je dat wel mag zien (en dat kan natuurlijk ook niet anders, na pak hem beet 70 jaar). De lak mag dun zijn, de deuk die er in viel toen de dochter van de eigenaar in 1965 haar fiets er tegen aan liet vallen, mag nog zichtbaar zijn en de stoel mag op een plek doorgesleten zijn door de zitpositie van de vorige eigenaar. Tegenwoordig noemen ze dit 'dans son jus' of 'ratlook', ik noem het gewoon origineel gebruikt. :)
Bij mij geldt dat een doorgepoetste lak, een schuurvondst, de 1e,2e,3e bekende eigenaar, allemaal behoorlijk telt. Meer dan een glimmende lak die ergens in Frankrijk erop gespoten is, zonder echt goed voor te bewerken.
Origineel Nederlands kenteken zal niet gemakkelijk zijn om te vinden, zeker niet door het klimaat wat er hier is en de enorme import uit Frankrijk in het verleden.
Een Nederlands kenteken van vóór 1953 is een provinciaals kenteken, dus zegt een kenteken niet per se wat over de leeftijd omdat sindsdien elk voertuig een nieuw kenteken kreeg. Natuurlijk zijn de meeste tractions opgeknapt, gespoten of gerestaureert, maar origineel zijn ze nog wel te vinden. Maar ik zal wel goed moeten zoeken...
Mijn eisenlijstje:
- Originaliteit boven gerestaureerde blinkende lak
- Origineel NL's kenteken is een 'nice-to-have', geen dealbreker.
Ter inspiratie vond ik dit filmpje:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten