maandag, november 26, 2012

De winterauto (de zoektocht vervolgd)


Omdat mijn rode eend momenteel voor groot onderhoud in de garage staat, ben ik deze winter momenteel compleet afhankelijk van het openbaar vervoer. Aangezien er volgens de berichtgeving van de NS negen van de tien treinen op tijd rijden, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de laatste vijf keer dat ik in een trein zat, ik altijd precies in trein nummer tien gezeten moet hebben: altijd vertraging!

Tijdens deze vertraagde treinreizen is er dan altijd genoeg tijd om andere optie's uitgebreid te bedenken en te overwegen. Omdat de 2cv niet mijn enige auto is, lijkt een extra auto wat overdreven, zeker gezien de extra kosten die dat met zich mee brengt. Aan de andere kant, een winterauto hoeft niet veel te kosten als deze doet waarvoor deze bedoelt is:

Betekenis 'Winterauto' 
Win·ter·au·to [autoo, ootoo] (de; m; meervoud: winterauto's; verkleinwoord: winterautootje) 
1 vierwielig voertuig, aangedreven door een motor, voor transport van personen of goederen tijdens de winter nl. van 21 december tot 21 maart, betrouwbaarheid en veiligheid gaat boven het uiterlijk, zonder noemenswaardig onderhoud, vaak gereden om de zomerauto te ontzien van winterse ongemakken
 Snel genoeg was de beslissing genomen: er moet een winterauto komen! Nu zijn er wat dat betreft verschillende optie's:
1. Een grijze saaie leaseauto (in de vorm van een polo oid)
2. Een saaie betrouwbare jappanner voor weinig (Dahatsu klein & karakterloos)
3. Een goedkope klassieker met genoeg apk, die mogelijk na de winter nog steeds de moeite is


Een gemiddelde saaie maar betrouwbare grijze Japanner

Omdat ik mij niet oud genoeg vind voor een japanner, een leaseauto nu geen optie is, was het snel duidelijk dat er een klassieker bij moest komen die niet hoeft te worden ontzien deze winter. Nu kwam de pas aangeschafte en inmiddels weer verkochte Dyane daar in eerste instantie voor in aanmerking: de auto had voldoende apk, was veilig, zag er niet uit, was (deels) rot maar leek betrouwbaar.

Helaas was na twee keer tot stilstand gekomen het bewezen dat betrouwbaarheid niet van toepassing was bij deze Dyane. De motor liep regelmatig op 1 cilinder en er kwamen uitlaatgassen uit de carburateur (volgens de garage). Aangezien ik ingesneeuwde taferelen langs de A28, wachtend op de ANWB niet zag zitten, was dit genoeg reden om op zoek te gaan naar een nieuwe winterauto. De zoektocht gaat door ...




Geen opmerkingen: